Saturday, May 1, 2010

Menziarahi Jabal Rahmah, Bukit Pertemuan Adam & Hawa







Tidak lengkap rasanya ziarah ke Tanah Suci Mekah ini jika tidak singgah di Jabal Rahmah, bukit yang ada di sekitar Padang Arafah. Di Jabal Rahmah inilah diriwayatkan sebagai tempat bertemunya Nabi Adam dan Hawa setelah berpisah 100 tahun diturunkan dari langit ke bumi. Sehingga kini, bukit ini masih utuh dan tersergam dengan sebuah tugu monumen di puncaknya. Banyak jemaah yang naik ke bukit ini untuk melawat atau berdoa di situ.

Jabal Rahmah terletak 25 km di tenggara kota Makkah, ianya termasuk dalam wilayah Arafah. Di puncak Jabal Rahmah ada sebuah tugu yang menandakan titik atau tempat pertemuan itu. Tinggi tugu tersebut lebih kurang 8-10 meter. Untuk sampai ke tempat itu atau tugu itu, jaraknya hanya 150 meter dari kaki bukit. Masa yang diperlukan untuk sampai ke puncak itu adalah diantara 15-20 minit untuk mendakinya. Di lokasi Jabal Rahmah ini Mohd Fadzil bin Hj Ngadiman dan rombongan turun dari bas, dan seterusnya membuat pendakian.


Di kaki bukit, banyak unta yang telah dihiasi dengan pelbagai hiasan kelihatan untuk dijaja oleh tuan punya unta tersebut. Unta yang dihiasi bunga berwarna-warni begitu mengghairahkan, bersedia untuk dinaikki pengunjung dan mengambil gambar bersama. Untuk bergambar bersama unta ini, pengunjung dikenakan bayaran 20 riyal bagi sekali tunggangan dan gambar-gambar yang diambil terus sahaja ready dan tanpa negative/film. Kekadang si pemilik unta ini memaksa pengunjung untuk bergambar dan menaiki untanya. Dan, ia bukan hanya satu kali tunggangan, tetapi kekadang berkali-kali. So, jumlah yang akan dibayar pengunjung pun menjadi banyak. Oleh itu, kita mesti pandai menolak atau berkata tegas kepada si tukang ambil gambar ini agar riyal yang dibawa tidak habis begitu sahaja.

Jabal Rahmah yang bererti bukit penuh rahmat, selalu dipenuhi pengunjung kerana mempunyai sejarah penting dalam Islam. Konon, di tempat ini merupakan tempat terbaik untuk berdoa meminta jodoh. Dikatakan, apabila seseorang berdoa di atas bukit ini untuk meminta pendamping hidup, nescaya doanya dikabulkan Allah. Wallahualam... Sayangnya, kekhusyukan jemaah yang berdoa sedikit terganggu oleh para tukang foto di sekeliling dan pedagang yang sibuk menjajakan dagangan seperti tasbih, aneka batu cincin, key chain dan sebagainya.

Bagi yang ingin cepat mendapat jodoh atau mengekalkan perkahwinannya, berdoalah di puncak Jabal Rahmah ini. Di tugu tempat bertemunya nabi Adam dan isterinya Hawa. Satu kisah popular yang diceritakan tour guide kami, kononnya pernah ada seorang suami yang berdoa di Jabal Rahmah itu sambil berbisik bisik manakala si isteri mengaminkan saja. Waktu pun berlalu, tak lama selepas itu si suami tersebut memperkenalkan pada isterinya, calon isteri keduanya. Tentu saja si isteri pertama naik marah!!... Tapi si suami dengan tenang berkata. "Sayang jangan marah, dulu waktu di Jabal Rahmah abang memang berdoa untuk mencari isteri lagi. Kan saat itu sayang juga yang mengaminkan...."

Fadzil dan rombongan menghabiskan masa di Jabal Rahmah selama lebih kurang 3 jam.



video

No comments:

Post a Comment